
– Jag tror det är en större förändring på gång i profilbranschen. Man kommer att dra ner på antalet leverantörer och de man har kvar ska helst ligga i närområdet. Sedan kommer vi som tryckleverantörer sköta mycket mer av produktförädlingen.
Nicklas Lundin har varit vd på Pecon Print i drygt ett år. Ett år då han gjort en turn around från beroendet av en stor industrikund till att idag arbeta med flera nya industrikunder men framför allt ökat på profilsidan med bland annat kläder och tradingprodukter.
– Vi får bekräftelser nästan varje dag på att vi arbetar på rätt sätt. Men vi har fortfarande stora utmaningar framför oss. Det finns för många som oss. Vi måste fortsätta utveckla produkter och tjänster som våra kunder och marknaden vill ha och kanske till och med ännu inte vet att de vill ha.
För att möta utmaningarna utvecklar Pecon Print sitt erbjudande för att bli en helhetsleverantör till profilföretagen. Trycket är bara en del av erbjudandet. Man ser också till att tillhandahålla produkter och sköta lager och leveranser.
– Våra kunder ska tjäna pengar genom att fokusera på affärsutveckling, försäljning och relation till slutkund, medan vi tar hand om det andra.
Nicklas menar att det inte bara handlar om kostnadseffektivitet. Att arbeta med färre och närmre leverantörer betyder även mycket för hållbarheten. Han berättar om en större svensk fordonsindustri som tidigare köpte 10 000 varumärkesprofilerade t-shirts från Asien, som man la på lager mot avrop. Idag arbetar de med en lokal leverantör och beställer on demand,
– Det är tyvärr inte vi som är leverantören, skrattar Nicklas, men vi ser detsamma hos våra kunder. Det pekar på att man tar hållbarhetsfrågan på allvar genom att handla lokalt och undvika onödiga transporter. Dessutom upptäckte många under pandemin att det var viktigt med lokala leverantörer när det inte kom några containrar från Kina längre. Nära, snabbt och hållbart är framtiden, avslutar Nicklas.